04 October 2013

BIG FASA IV (ANAK ANGKAT)

Unknown | 7:50 AM | 00 orang doakan aku slim |

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamualaikum


Kalau bercerita pasal program Bina Insan Guru (BIG) nie , mesti semua guru-guru pelatih IPG tahu pasal nie .. kira dah jadi program wajib kiteorang bila belajar dekat IPG nih .. Untuk semester nie , BIG kiteorang di Kampung Kuala Keloi , Raub Pahang .. Dekat jerr ~~
Hmmmm .. macam mana yea jadi anak angkat nie ?? Tu lahh perkara first yang menjadi persoalan dekat kepala aku nihh .. Ye lahh , kita tak kenal diorang , lepas tu akan jadi anak angkat diorang .. Lain la kalau diorang tu kawan family aku ker .. hmmm ..

Tapi bila dah sampai dekat sana semuanya berubah .. Pemikiran dan pandangan awal aku memang lain .. Family angkat aku sangat baikk , Ayah Zainal .. Kiteorang panggil diorang mak & ayah .. Ye lahh first-first tu ada la jugak rasa janggal .. Tapi bila dah lama-lama dah biasa .. Siap boleh bergurau senda lagi ... hehe 
Sebelah petang tue pulak ada acara sukaneka bersama penduduk kampung dekat sini .. Untuk pengetahuan korang la , dekat sini ada masyarakat Melayu & orang asli .. And hubungan diorang sangat baikk .. Macam-macam acara kiteorang handle petang tue such as belon air , tiup gula-gula dalam tepung , lari ikat kaki , makan buah epal , isi air dalam botol , bawa bola pinpong dalam sudu dan lain-lain .. hehe
hahahah , seriuss kelakauu tengok gelagat budak-budak
okeyy , yang nie taklehh belahhhh .. bab makan memang aku no. 1 .. hehehe .. teruknyer aku tengokk .. semata-mata nak habiskan epal sebijik tue .. Macam nak luruh rahang aku ..
Acara isi air dalam botol bersama belia Kampung Kuala Keloi
Hmmm .. adilkah aku ?? adil ke takk ?? heheheheh
Esok tu pulak pagi-pagi tue kiteorang buat senamrobik untuk semua peserta .. Ada jugak sebahagian penduduk yang join kiteorang .. Alahai , last-last minit baru practice wei senamrobik ..  hantam saja labuuu
Tapi seriuss weii , pagi tu aku rasa senak gillerrr !! Mau tak nye , breakfast 2 pinggan bihun , 6 ketul nugget + air 2 gelas .. perggghhhhh .. seriuss nak terangkat perutt .. hahaha .. Actually memang aku taknak makan banyak , tapi mak ayah paksa jugak .. heee ~~
Lepas semua dah selesaii , kiteorang diagihkan ke beberapa kumpulan untuk aktiviti gotong-royong .. Group aku ditugaskan di SK Pama Kulat .. Bila dekat sekolah nie memang dah tahu apa yang kena buat .. Muralll !! ~~
seriuss aku tengah khusyuk buat template mural .. ini seriusss

Yahhhh , akhirnya .. dalam semua tentatif aktiviti dalam program nie .. Aktiviti nie yang paling aku tunggu dan suka gillerr siutttt --> menangkap ikan bersama penduduk kampungg !!! waaa seriusss ohsemm .. Ada seorang penduduk tue sudi sedekahkan ikan-ikan di kolam ternakannya untuk dimasak makan beramai-ramai .. Tapi nak ambil ikan tue kena laa tangkapp ..
memang banyak giller ikan yang kiteorang berjaya tangkapp .. Ada ikan tilapia , patin , jelawat , lampam dan lain-lain .. Haaa yang ni mak ikan kiteorang .. hahaha .. besauu
Lepass tue aktiviti super duper besttt , mandi di ampang .. haha .. Air agak kurang bersih sikit sebab baru lepas hujan .. Kiteorang nie dah jadi macam budak-budak dah .. terlebih eksaited ..
Malam tue ada jamuan makan malam bersama penduduk di balai raya .. Ikan-ikan yang kiteorang tangkap tadi dijadikan menu utama dinner malam tue .. Yang penting ada masak tempoyakkk !! yeahhhh 
Lepas jer dinner ada pulak Malam Kebudayaan .. okey yang nie takleh belahh .. seriusss aku segan berlakon depan mak ayah angkat aku .. Diorang dekat belakang kemain sorak-sorak .. alahaiii maluuu ~~
My family angkatt !! Ehhh lupa nak gitau awal-awal .. Actually setiap penduduk akan terima dalam 3 - 6 orang pelajar untuk dijadikan anak angkat mereka .. Bergantung kepada permintaan penduduk itu sendiri .. Family aku memang ramai .. Wakas , Tian Jed , Prakash , Arif , Kamil dan gua sendiri .. yang perempuan tue anak-anak diorang .. And lagi happy dapat pulak mak ayah yang sporting giller & kaki bergambar .. haha
Hari last kiteorang .. alahaiii .. rasa sedih la pulakk .. tambah-tambah nak tinggalkan si kecik Zafril , cucu diorang .. memang keletah budak nie ..
sesi refleksi bersama tutor dan classmate .. dah lain macam sesi kiteorang nie -_-"
hehe dapat hadiah pertandingan makan biah epal hari tue .. bersama ketua kampung , Tok Pat
Huuuu seriuss sedih nak berpisahh .. siap ada family yang menangis gi .. Ye lah bukan selalu dapat pengalaman macam nie .. And gaya hidup diorang sangat berbeza dengan kiteorang baik dari segi sosioekonomi , budaya dan banyak lagi laa ..  Mak ayah pesan , kalau ada masa lapang datang laa .. Pintu rumah diorang sentiasa terbuka untuk kami .. Alhamdulillah , dapat family yang baik dan yang paling penting , sportinggg !! haha , thanks mak ayahh










- TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA HANGPA MAI LA LAGI -

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...