16 October 2013

AIDILADHA BUKAN DI RUMAH ??

Unknown | 8:33 AM | 00 orang doakan aku slim |

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamualaikum


Hehe sila sentap sekali .. Bermesraan buat kali terkahir sebelum sayang dikorbankan .. 
"Kenapa kau nangis nie ?? "
"Apa? kau takut?"
"Kau tau tak , pengorbanan kau nie sangat besauu .. Tengok kawan-kawan kau okey jerr .. sabau , sabau ~~ "

Naaa , kali nie memang aku betul-betul rasa diri aku bergelar perantauan .. seriusss !! aku tak balek raya dekat Kedah tahun nie , even raya haji .. Bapakk sedihhh !! Nak buat macam mana , dah takdir ~~ 

Alkisahnya bermula macam nie .. Waktu tue kiteorang dimaklumkan oleh pihak atasan yang cuti Aidiladha just sehari dua jer , and pada waktu tue ramai yang decide taknak balek , raya sini .. So aku memang takde plan apa-apa ler .. just inform kat mak tak dapat balek raya , cuti sekejap .. kawan-kawan lain tak balek .. Tup tup sekali diberitahu cuti bermula dari hari Jumaat sampai Selasa .. Nahh haiiii , cuti lama kot .. Pastu nak beli tiket bas dah habiss , kawan yang selalu aku tumpang balek Kedah , dia tak balek cuti nie .. Nak buat camna , memang stay dekat hostel je lahh , kawan-kawan yang lain pakat balek .. Last-last baru terpikir nak pergi Melaka , rumah kawan baik ayah .. Lagipun ada kawan yang boleh tumpangkan ke Melaka .. Daripada duduk menggila dekat sini baik aku pergi sana .. hehe
Rumah yang aku pergi tue memang rumah kawan ayah aku .. Kawan baik dia masa dia further study dulu dekat Kedah .. Selalu balek rumah arwah tok aku bila cuti sem , sampai la sekarang (anak-anak dah besar) still berkawan baikk .. And aku memang dah kenal anak-anak dia , lagipun anak dia dan aku hampir sebaya ..
Farah , anak ke-4 PakLong Leman .. muda 6 tahun dari aku .. Anak dia 7 orang tauu .. 4 lelaki 3 perempuann .. Si Farah laa yang bawak aku pergi berjalan-jalan dekat Bandar Melaka nie .. Yang lain pakat keje ..
Puasss jalan-jalan .. haha
Yaaa sekali lagi bertemu .. Tapi seriuss wehh aku cakap , waktu malam raya tue time dengar jer takbir raya , hati aku terus menangiss weyyyy .. Teringat dekat rumahhh .. first time kot tak balek raya .. haaaaa bergenang air mata aku .. tapi tahan je lahh , malu dekat orang dalam masjid tue ..
Hehehe bersama orang Melakau .. memang sporting giller .. Okeyy korang mesti tertanya-tanya kan siapa omputeh nie ?? hehe .. Diorang nie memang tourists dan bukan sedara kiteorang .. Diorang datang tengok kiteorang sembelih , lapah dan masak daging lembu tauu .. Pastu kan , bila diorang tanya itu ini aku dah mula gelabah sebab mana ada yang pandai speaking pastu tup tup nenek yang pakai baju purple pink keluar eksplain sambil speaking dekat diorang itu ini .. perrgghhh sentap jugak aku ..

Bila dah habis kemas apa semua aku tanya laa siapa nenek tue .. Rupa-rupanya beliau adalah Wanita Melayu Pertama Melaka yang studi dekat London .. pergghhh seriuss aku tengok dia biasa-biasa jerr , datang ke masjid / pasar pun naik basikal jer ..  And dia adalah pesara guru besar , umur pun dah 70 / 80 tahun dahh .. Patut la semalam waktu berborak dengan aku , dia tahu pasal maktab perguruan .. Dan nenek nie dah melancong 1 dunia dah weiii .. kau hadOoo ??
Anak-anak paklong , Ieja & Farah
Petang raya tue aku dah bertolak ke rumah kawan aku , Azam sekali dengan berbaju Melayu nie .. haha tak tukar-tukar sebab dari pagi aku stay dekat masjid .. Bawak beg pakaian siap-siap sebab rumah agak sedikit jauh dari masjid .. Esok dah nak bertolak balek ke Lepeh dahh .. 

Haa terlupa pulak , waktu malam raya tu kann .. aku mesej la adik aku gitau " malam nie aku taknak call mak , takut jadi drama pulak T_T " Pastu diorang reply : "Makesure tahun depan plan betul-betul .. Ayah cakap mak takde semangat nak raya bila aku tak balek .. Tue baru tak balek raya haji , kalau raya puasa lagi laa " Haaaa tak akannnn .. tak sangguuupppp .. heheheh









- TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA HANGPA MAI LA LAGI -

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...